Има много собственици на свободни квартири, които сериозно обмислят да започнат да отдават своите помещения под наем, а това да им гарантира допълнителни доходи в дългосрочен план. В желанието си да се занимават с нещо ново и недобре познато, те ще имат нужда от някои съвети, с чиято помощ биха имали най-добри шансове да успеят в начинанието си. Ето информацията, от която се нуждае всеки абсолютно начинаещ наемодател.
Преди да обяви отдаването на квартира под наем, всеки хазяин е препоръчително да е наясно с някои основни неща. Добре е да се уточни дали разполага само с един свободен диван, от който иска да изкара допълнително пари, дали може да предложи цяла стая или е в състояние да предостави цял апартамент за нощувки. Или просто е чул от свои познати за допълнителните доходи от отдаване на стая или гараж под наем и иска да припечелва по същия начин. Независимо от мотивацията или ситуацията, има няколко основни неща, за които всеки бъдещ наемодател е добре да си помисли предварително.
-
Поставени цели и реалност.
Очевидно е, че отдаването на апартаменти под наем се прави с цел печалба, но все пак каква точно е тя – под формата на случайни допълнителни доходи, като сигурен вторичен доход, като цялостна замяна на основните доходи или се цели изграждане на империя от наеми в краткосрочен план. В зависимост от целите, размерът на капитала, времето и риска, свързани с отдаването на помещение или място за подслон, обстоятелствата ще бъдат съвсем различни.
Един добър начин да се преценят целите е първо да се определи какъв тип хазяин искат да бъдат собствениците на жилища, които имат намерение да ги отдават срещу наем.
-
Приютяване на непознати.
Всяко отдаване на квартири под наем означава допускане на напълно непознати хора в дома. Това е свързано с редица страхове относно злоупотреби със собствеността – ами ако квартирантите откраднат или счупят нещо, ако създават неудобства на съседите и т.н. От друга страна, съществува и потенциален риск, ако наемателите се наранят на територията на жилището заради битов инцидент или ако повредят чужда собственост.
Ако става въпрос за преотдаване на квартира или за съвместно съжителство, в случай, че една или две стаи от апартамента се дават под наем, това би означавало да се споделят нощите и общите пространства с чужди хора, което може да се окаже както дразнещо, така и опасно. Онези, които имат нужда от съквартиранти и търсят наематели, с които да си поделят разходите за комунални услуги и наем, трябва добре да помислят дълго и задълбочено преди да публикуват обява кой би могъл да види публикацията.
-
Времева ангажираност.
Обявяването на стая, апартамент или помещение под наем, както и в последствие отговарянето на запитванията и показването на мястото, може да отнеме много повече време и усилия, отколкото се очаква, особено в началото. Дори, когато процедурите са улеснени и не се отделя толкова много време за обработка на всички резервации, все още може да се очакват повиквания за спешни случаи, когато има настанен квартирант. Всеки начинаещ хазяин трябва да се запита дали има време и гъвкавост да направи всичко, което е необходимо, за да успее.
Очакванията относно времевата ангажираност трябва да са реалистични. Няма как в момента, в който апартаментите или стаите се обявят за свободни квартири и парите да започнат да валят. Необходимо е време за разговори с потенциални наематели, отговаряне на въпросите им и правене на огледи, преди те да решат да наемат именно този имот. Нужни са време и усилия, за да се спечелят и добри отзиви.
Започвайки от самото начало и правейки всичко сами, начинаещите домакини често са шокирани от времето и усилието, които са необходими, за да си осигурят постоянни гости. С натрупването на опит, когато нещата се канализират, те стават по-ефективни и използват средства за оптимизация и автоматизация, чрез които научават начини за спестяване на време и енергия, без да намаляват качеството на услугите си.
-
Позициониране на обявата за квартира.
Какво прави мястото под наем специално и различно? Защо един потенциален наемател би искал да огледа и избере именно тази сред останалите свободни квартири в постоянно нарастващия списък с други добри алтернативи? Това са част от въпросите, на които трябва да си отговори начинаещият наемодател. За да успее да победи конкуренцията, той ще се нуждае от завладяващо предложение, което да го позиционира нагоре. То може да включва всичко, от снимките и описанията на това, което е преценено, че трябва да се подчертае, до условията за плащане. Постигането на правилното позициониране може да се променя постоянно, когато се променят пазарът и конкуренцията. В случая ключовото решение е дали могат да се отделят време и енергия, за да се постигне правилното позициониране
.
-
Оптимално ценообразуване.
Никой не би напуснал настоящата си работа, преди да разбере точно какво заплащане ще получава на новата, нали? Точно така постъпват повечето от начинаещите наемодатели. Те се впускат в това непознато начинание преди да разберат размера на своята печалба.
Важно е да се определи правилната цена за искания наем от самото начало, а това изисква редовна справка с всичко, свързано с този бранш. Ако се определи прекалено висока цена, шансовете стаите да останат празни е много голям. От друга страна, обаче, ако наемът е прекалено нисък, в крайна сметка може да се окаже, че хазяите са на загуба.
Образуването на цени за наеми на свободни квартири не се определя според седмичните и уикенд тарифите. Оптималното ценообразуване отнема време, за да може да се справи начинаещият хазяин в началото и да го поддържа правилно, докато продължава да отдава под наем. Ако няма възможността да наблюдава непрекъснато конкурентните цени и специалните събития, за да запази ценообразуването си оптимизирано за печалби, той би могъл да намери надежден партньор за ценообразуване от трета страна, който да му помогне.
-
Постоянно следене на новините и пазара.
Ако искат да успеят като наемодатели, начинаещите хазяи трябва непрекъснато да учат и да адаптират онова, което предлагат към променящите се пазарни условия, вкусовете на гостите или дори местното законодателство. През различните сезони на годината наемателите могат да бъдат напълно различни, а това може да изисква напълно различно позициониране.
-
Подходящо застрахователно покритие.
Следващият съвет е съществено важен за хазяите без опит. Ако отдават собственият си дом като свободна квартира, почти сигурно е, че застрахователния план за жилището не покрива щети, които произтичат от краткосрочно отдаване под наем. Ако съществуват някои специални елементи или рискови фактори, които не са обхванати от политиката на застрахователната компания, вероятно ще имат нужда от допълнителна застраховка.
-
Съседите като фактор.
Ако отдават свободни квартири в тих район със съседи, които предпочитат да си лягат вечер рано и са много чувствителни към външните шумове, неопитните хазяи трябва да бъдат много внимателни. Има едно неписано правило и то гласи, че разгневените съседи биха могли да съсипят всички мечти за допълнителни средства и да оставят имота да стои празен за неопределено дълго време. Оплакванията от шум са най-големият показател за нещастни съседи. Препоръчително е да се намерят начини, които да помогнат да се предотврати и да се управлява шума на наемателите.
-
Намиране на подходящите квартиранти.
Предлаганите свободни квартири може да изглеждат чудесно в очите на собствениците си, но дали така биха ги виждали всички, които ги посетят? За да увеличат максимално шансовете си за успех, хазяите ще трябва да представят обекта си така, че да изглежда най-привлекателно пред клиентите, които най-вероятно ще го резервират. Разбира се, пътуващите по работа, които търсят предимно нощувка, може да са склонни да плащат по-високи цени, но ако апартамента се намира далеч от бизнес района, е по-добре да се насочат към някоя друга таргет група.
-
Проучване на конкуренцията.
Конкуренцията е нещо нормално за всеки бизнес. И тук правилото, че колкото повече е проучена конкуренцията и колкото по-добре се установи какво точно я прави привлекателна или обратното – отблъскваща за потенциалните квартиранти или временни гости. По този начин може да се коригира настоящата оферта или обява, за да доведе печалби. Но първо е важно да се определи правилната конкуренция.
-
Правилното обзавеждане да бъде в наличност.
Наемодателите, които имат намерение да се занимават сериозно с отдаването на свободни квартири под наем, трябва да са наясно, че обзавеждането и удобствата, които предлагат, могат да им спечелят много наематели и финансови средства в дългосрочен план. Всеки апартамент под наем трябва да разполага с мебели. Изборът на мебелите за обзавеждането на квартирата трябва да бъде определен от две неща – функционалност и форма. Те трябва да бъдат от необходимост на временните обитатели и да изпълняват нуждите им.
Качествените снимки и доброто описание са много важни, а също и така отличителните показатели, които различават една квартира от останалите. За да се победи конкуренцията, трябва да се заложи на всичко привлекателно, което може да се предложи. Не трябва да има негативни изречения, неприятни описания и недоволни отзиви.
Предварителното уточняване на правила, като например "без пушачи", "без деца", "без домашни животни" и т.н. може да отблъсне много от потенциалните наематели и да "отсее" малък брой желаещи да откликнат на обявата. Когато се описват правилата на квартирата е важно да се намери правилният баланс в изказа.
По-доброто усещане за всички тези елементи, под формата на съвети, изброени по-горе, ще направи пътя на всеки нов хазяин много по-гладък. Разбира се, не трябва да се забравя, че този ангажимент ще повлияе малко или много на ежедневието заради специфичните проблеми, които могат да го съпътстват – проблеми от битов характер или проблеми с квартирантите. Един законен Договор между двете страни, подписан пред нотариус, би могъл да спести множество проблеми на всеки неопитен собственик на имот под наем.
Смята се, че съществуват три типа наемодатели на свободни квартири – такива, които искат да направят няколко допълнителни лева с наличното си пространство, такива, които искат стабилен вторичен източник на доходи и такива, които искат да изградят сериозен бизнес, който в крайна сметка ще се превърне в основен източник на доходите им. Онзи, който не спада към никоя от групите е по-добре да не се захваща с отдаване под наем.