10-те основни грешки, които най-често се допускат по време на преместване.
Преместването от един дом в друг често се оказва по-трудоемко и бавно, отколкото се предполага на пръв поглед. Започвайки с опаковането на вещите и търсенето на варианти за придвижването им към новото жилище, пред нас неизменно се появяват странични фактори, за които в последствие разбираме, че са съществени и които някак така, между другото, намират подли начини да саботират намеренията ни. За да се спести време и енергия по време на този процес е добре да се предвидят и обмислят начини как местенето в нов дом да се случи възможно най-организирано, а за улеснение може да се вземе наготово поука от най-често допусканите грешки по време на преместване. Убедете се, че не подценявате никоя от тези 10 ситуации, изброени по-долу:
№1: "Мога да се справя с всичко сам."
Това е една от най-допусканите грешки по време на преместване на дома. Дори и да бъде само в рамките на града, то изисква предварително планиране и организиране на опаковането и транспортирането на вещите. Решението сами да се справите с всичко в избрания ден за преместване крие множество потенциални рискове – от физическо пренатоварване през неочаквани разходи за гориво до повреждането на семейните ценности. Крайният резултат от самостоятелното изнасяне от старата и необитаема вече от вас недвижима собственост може да се окаже не толкова евтин и лесен. Помислете само, ако преуморените ви ръце изпуснат тежкия телевизор или установите, че камиона, който ще превозва личните ви неща, се напълни преди да е прибрал всичко необходимо, а половината от вещите ви все още стоят на тротоара? Не искате това да се случва, нали? Ето защо е важно да се уверите, че сте премислили достатъчно дълго как точно да се изнесете и какво точно ще включва този процес. Преди да вземете решение, консултирайте се с приятели, които наскоро са се местили от един дом в друг и потърсете съветите им, които могат да улеснят вашето преместване. Когато схванете цялата картина, тогава ще гледате на ситуацията по друг начин и ще знаете от къде и от кого да потърсите помощ при нужда.
№2: Факторът "час пик".
Натовареното движение по улиците е факт, с който понякога забравяме да се съобразим. Особено, когато бързаме. Придвижването от едно място на друго в рамките на града често може да отнеме не минути, а часове, когато се случва в най-натовареното време сутрин и вечер. Разбира се, сезоните и метеорологичните условия също не трябва да се подценяват, така че предварителното планиране на едно организирано преместване е ключово. Едва ли някой би искал да си намира заместник, който да свърши работата му или да му се падне най-неопитният хамалин, защото само той е свободен. Три-четири месеца са достатъчно време, за да се проучат оценки за всяка фирма за преместване в града и да се планира детайлно как и кога ще се осъществи всичко. Цялото семейство може да се включи в процеса на разграфяването час по час как най-добре ще протече денят на преместването. Уверете се, че хамалите не са прекалено заети на тази дата и няма да пренебрегнат ангажимента си към вас.
№3: Липса на предвиден бюджет.
Никой не си купува къща или кола без да знае цената й. Това правило важи и за преместването. Съществуват два вида бюджетни предвиждания в този случай – обвързващи или необвързващи. Вторите дават обща идея за това колко евентуално би струвало едно преместване, базирано на обема на багажа и разстоянието до мястото, на което трябва да бъде преместен. Когато получите писмено офертата, вие може да бъдете таксувани не повече от 10% отгоре над споразумяната сума. Обвързващите оферти, от друга страна, представляват легални документи, които ясно отбелязват таксите, които ще ви бъдат начислени, в случай, че не желаете нищо непредвидено в допълнение. Експертите съветват предварително да се проучат възможните скрити начини, по които има опасност да бъдете измамени и да задавате изясняващи въпроси относно услугите, за които ще ви бъде начислена допълнителна сума. Обикновено има причина най-евтините неща да се предлагат най-много и тя обикновено е в ущърб на този, който ги използва.
№4: Липса на застраховка.
Ако някой от хамалите по невнимание случайно изпусне един от кашоните с чуплива посуда или с новия ви телевизор в него, кой ще поеме вината за счупения сервиз, наследство от баба ви или за плоския екран с висока резолюция? Или за скъпата ви кристална ваза и изискан порцелан, опаковани грижливо в картонената кутия? Всъщност, ако нямате застраховка, щетите ще бъдат единствено за ваша сметка и никой друг няма да поеме отговорността за последствията. Ето защо е добре предварително да проучите как стоят нещата със застраховката на пренасяните вещи и дали фирмата, наета за товаро-разтоварителната дейност е ангажирана с такава. Проверете дали застрахователната полица покрива сумата за пренасянето на вещите и стойността им. В случай, че покритието е недостатъчно, имайте в предвид, че фирмите за пренасяне на вещи често предлагат разнообразни сделки за допълнително застраховане. Освен това, малките компании с по-малко от пет работника обикновено не застраховат служителите си при злополука, което означава, че ако някой от хамалите пострада, докато се намира във вашата собственост, това остава ваша отговорност.
№5: Оставяне на ценностите в чужди ръце.
Скъпите вещи като бижута, колекции от монети, вино, фотоапарати, камери или документи са ценни най-вече за притежателите си, така че не е разумно да бъдат оставяни за преместване заедно с дивана, столовете и матраците, например. Ето защо, би било най-добре да се опаковат и придвижат към новото си местонахождение лично от вас. Единствено вие ще се погрижите за тях така, както трябва. Ако разчитате на услугите на товарачи, прочетете в договора си с тях дали биха могли да транспортират грила ви, например (резервоарът му трябва първо да бъде изпразнен от професионалист), бутилките със скъп алкохол или огнестрелните оръжия, които може да притежавате. Най-добре е да не свършите със заредена в последната минута кола с алкохол и артилерия.
№6: А преместването на домашния любимец?
Лесно е да се забрави, че и домашният любимец ще сменя своя дом около всичко, с което е свързано едно преместване, но все пак няма как да го пъхнете и опаковате в кашон като останалите ви принадлежности. Добра идея е да се посети ветеринарния му лекар ден преди преместването и да се провери дали са му направени всички ваксини. Ако се налага да пътува на дълги разстояния или да лети със самолет, паспорта и документите му трябва да бъдат изрядни. В този случай е добре да се потърсят препоръки за пътуването, както и за преносими колиби и лекарства за болестите, които могат да съпътстват дългото придвижване на животното. Не забравяйте да сложите документите на кучето при своите, ако възнамерявате да преминете границата. Когато пристигнете на новото място, възстановете рутината на любимеца си и го възнаградете със специално лакомство.
№7: И растенията имат своите нужди по време на местенето.
Уверете се, че бъдещите ви дом и градина няма да се лишат от красивите растения, които сте предвидили да отглеждате там. Като начало проучете дали климата ще бъде благоприятен за видовете, които възнамерявате да отглеждате. Не разчитайте на хамалите да се погрижат за тях по време на преместването, тъй като най-вероятно ще ви откажат да ги пренесат, ако разстоянието е твърде голямо, а и вътрешността на микробуса или камиона не е благоприятна за растенията. Помислете за начини да преместите разсадите в по-леки и нечупливи саксии, които ще се носят по-лесно. В случай, че някои от тях са твърде големи, обмислете идеята да ги подарите на приятели или да ги дарите в местен дом за стари хора или в градско учреждение.
№8: Къщата не е изчистена от всичко излишно.
Признайте, че макар често да мислите начини за подобряване на дома, около вас има множество вещи, които не използвате от години, но все още пазите и въпреки това бихте платили на хамалите да пренесат, за да им намерите трудно място в новото жилище, където вероятно ще стоят недокоснати в следващите десет години…Лоша идея е да опаковате и разопаковате излишни неща, а вместо това помислете за начини за рециклиране, повторна употреба или даряване. Нека всеки от семейството да определи от какво няма да се нуждае занапред и да намери начин да го даде на другиго, който би имал нужда от това. По този начин ще се спестят време и неприятности в дългосрочен план, както и допълнителни разходи по преместването.
№9: Опаковане на "комплект за оцеляване".
Умните хора си подготвят личен "комплект за оцеляване" непосредствено преди самото преместване и го носят със себе си в натоварения ден, за да може всичко да премине възможно най-гладко за цялото семейство. Вътре може да има неща от първа необходимост, ножици, отвертка, адресна книга, фенерче, карта на новия район, тоалетни принадлежности, кучешка храна, отварачка за консерви, сапун, кафе, тоалетна хартия и необходимите медикаменти за цялото семейство. Не забравяйте да си приготвите и достатъчно пари в брой, които ще ви трябват, за да платите на работниците или за доставка на храна.
№10: Повторна проверка на инвентара.
Списъкът с инвентара е съществен по време на преместването. С негова помощ ще можете да следите дали всичко от стария ви дом е опаковано по начина, по който трябва да бъде и дали е натоварено. Лесно ще отбелязвате дали всяко нещо върви според плана, а и от друга страна няма да се притеснявате, че сте забравили нещо важно. Не допускайте бързащите хамали да ви пришпорят по време на процеса на инвентаризация. Проверете повторно списъка, когато вещите ви са преместени в новия ви имот. Много по-лесно ще забележите липсата на някой от кашоните по време на самия ден на преместване, отколкото след месец. Преди да подпишете документа, че всичко е наред, уверете се, че разбирате процеса на подаване на искания за липсващи елементи.
Автор: Габриела Тодорова